tisdag 20 april 2004

31 Songs


31 Songs
av Nick Hornby

Det här är inte en roman, utan texter om 31 låtar och 14 album. Lite oroväckande, men tanke på att jag har läst Hornbys tidigare icke-roman "Fever Pitch" och det var precis så att jag lyckades ta mig igenom den (varför jag nu envisades med att göra det). Men jag är ju mer intresserad av musik än av fotboll förstås.

Det är inte så att det är sina 31 favoritlåtar som Nick Hornby har skrivit om här. Det är en blandning av låtar som betyder mycket för honom, låtar som han gillade för länge sen, låtar som han gillar just nu (när han skrev boken alltså) men som antagligen inte kommer hålla så länge och en massa annat. Jag skrattade en del åt vissa av hans observationer och fick en massa nya namn till min mentala lista över saker som jag kanske borde lyssna på. (Denna mentala lista försvinner så fort jag kommer in i en skivbutik. Jobbigt. Jag har inte alls samma koll på vilka skivor jag vill ha som på vilka böcker jag vill ha. Ja, bok- och skivsamlingarna är av ganska olika storlekar...)

Ja ja, klart läsvärd bok i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar