tisdag 27 april 2004

Kärlek


Kärlek
av Hanne Ørstavik

"Kärlek" utspelar sig kvällen och natten före Jons nioårsdag. Han och hans mamma Vibeke har just flyttat till en ny plats. Jon går ut för att han vill att Vibeke ska kunna förbereda saker inför födelsedagen, men Vibeke verkar inte ha en tanke på det. Hon stannar inte heller hemma.

Jag irriterade mig en hel del på Vibeke. Hon verkar ju knappt bry sig om Jon alls, men han bryr sig mycket om henne. Boken är välskriven och så, men grr, idiot-Vibeke!

Okej att hon har ett eget liv, men att ta lite mer ansvar för sin son kanske vore en smart idé. Jag ska kanske inte skriva mer, för att inte avslöja för mycket...

--------------------------------------------

Jag var förresten i Norge i helgen och då köpte jag en annan bok av Hanne Ørstavik, "Uke 43". Tidigare har jag läst "Tiden det tar".

Köpte även "Erobreren" av Jan Kjærstad. Det är del två i trilogin om Jonas Wergeland. Saknar bara den tredje nu. Mycket bra böcker.

Och så köpte jag "Bølgebiter" av Hilde Hagerup.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar