lördag 25 oktober 2003

Redwall


Redwall
av Brian Jacques

Redwall är ett kloster som befolkas av möss, och en del andra djur, t. ex. grävlingen Constance. Redwallmössen är kända vida omkring för sin läkekonst, och nästan inget djur skulle skada en mus därifrån. Men så dyker den onda råttan Cluny Gisslaren upp i spetsen för en enorm armé av råttor, vesslor och illrar. Cluny har bestämt sig för att erövra klostret och alla dess rikedomar. Vad har några fredliga möss och deras vänner att sätta emot Clunys här? En gång i tiden beskyddades Redwall av krigarmusen Martin, men det var länge sedan. Numera finns det ingen som kan slåss för Redwall. Men när det krävs finns det många bland djuren som är villiga att döda, och att offra sina egna liv för Redwall. Speciellt den klumpige novisen Matthias, som snabbt växer in i sin roll som krigare. Snart rustar båda sidor för krig ...

I början kändes den här berättelsen väldigt trög och långsam. Jag gjorde faktiskt ett läsuppehåll på flera månader. Men när jag började läsa igen var boken plötsligt mycket bättre. Antingen blev den mer spännande efterhand, eller så var jag på rätt humör för den här boken då. Plötsligt var allting jättespännande och jag sträckläste de båda sista tredjedelarna.

En sak som jag hade lite problem med var hur stora saker är i förhållande till varandra. Näbbmössen är mindre än mössen, råttorna är större och katten är jättestor. Det måste ju innebära att Constance, som är en grävling, är väldigt mycket större än sina vänner Redwallmössen. Men det intrycket får jag liksom inte. Att hon är större och starkare, ja, men inte enormt mycket större. Fast det kanske bara är så att varken hon eller mössen tänker så mycket över det längre. Och är klostret i musstorlek eller människostorlek? Det fins inga människor i berättelsen, men om klostret var i musstorlek så skulle ju inte de andra djuren (d.v.s. grävlingar, rävar, harar ...) komma in. Någon som vet?

Förresten, av de barnböcker jag har läst (och det här ska väl vara en sådan) måste det här vara den som har högst bodycount. Det är många som dör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar