onsdag 1 oktober 2003

Den bästa sommaren


Den bästa sommaren
av Sylvia Cassedy

Om någon lägger märke till vad jag lånar på biblioteket tror de antagligen att jag har lässvårigheter, det är mest ungdomsböcker och seriealbum. Men det har förstås sin logiska förklaring - avdelningarna för barn, ungdom och serier ligger på första våningen och jag brukar inte hinna längre innan jag har fått ihop en försvarlig hög böcker. (Skönlitteratur för vuxna finns på tredje våningen.)

"Den bästa sommaren" läste jag när jag var runt 10-11 år och jag kom ihåg att huvudpersonen höll på med en massa låtsaslekar. Bl. a. hade hon en låda färg som hon aldrig målade med eftersom hon lekte att flaskorna var barnhemsflickor. Varje flaska hade en etikett med färgens namn och hon låtsades att det var så flickorna hette. Det var namn i stil med Malva, Karmosin och Äggskal. Jag hade för mig att det var en väldigt bra bok, så jag bestämde mig för att läsa om den när jag såg den på biblioteket.

Mary Ella är begåvad. Hon går på privatskola, men har inga vänner varken där eller hemma på gatan. Morton är inte begåvad. Han är riktigt dum. Han kan inte någonting och håller på med löjliga lekar och säger dumma saker. Han har inte heller några vänner. Morton är Mary Ellas storebror. Hon tycker inte om honom. Hon har en låtsaslek där hon är enda barnet i familjen.

En dag kommer det en ny flicka, Polly, till området. Hon gör en massa konstiga saker. T. ex. har hon ett plåster i pannan, inte för att hon har ett sår där utan bara för att ha någonstans att förvara det ifall det skulle komma till användning. Dessutom brukar hon ha med sig kritor och gå och rita på väggar och allt möjligt. Och så blir hon vän med Mary Ella, och med Morton. Vänskapen med Polly kommer att få stora konsekvenser för Mary Ella och hennes familj.

Jag tyckte att den här boken var bra när jag var liten, och jag tycker att den är bra nu. Men kanske tycker jag att den är bra av helt andra orsaker nu, för den var inte riktigt som jag kom ihåg den. En del händelser som jag nu ser som de viktigaste i hela boken hade jag inget minne alls av. Jag såg förresten att dess medelbetyg på amazon.com var fem stjärnor. Jag läste en annan bok av Sylvia Cassedy när jag var liten, en som var mer fantasyaktig. Tror jag måste låna den nästa gång jag är på bibblan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar