lördag 18 oktober 2003

After the Quake


After the Quake
av Haruki Murakami

Den här boken innehåller fem noveller som på något sätt har med den stora jordbävningen i Kobe 1995 att göra. Ingen av dem utspelar sig där, utan det är mer hur händelsen påverkar folk. Den första novellen handlar t. ex. om Komura, vars fru sitter klistrad framför nyheterna i flera dagar och sedan lämnar honom. En annan handlar om en gigantisk groda som ska försöka förhindra att ett liknande jordbävning inträffar i Tokyo ... Jag tycker att alla novellerna verkar handla om människor (huvudpersonen i grodnovellen är en människa som grodan söker upp) som lever ensamma liv. Även om de lever tillsammans med någon har de ingen riktig kontakt.

Jag gillar Haruki Murakamis noveller, fast jag tror nog att jag tyckte bättre om "The Elephant Vanishes". Det var ganska länge sedan jag läste den, men jag har för mig att den var bättre. Jag vill läsa romanen "Norwegian Wood" som har kommit ut på svenska nu. Murakami skriver ju på japanska, så den enda anledningen att läsa hans böcker på engelska är att de flesta inte är översatta till svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar