måndag 29 december 2008

Lysistrata


Lysistrata
av Aristophanes

Jag fick den där "1001 böcker du måste läsa innan du dör" i julklapp. Massor av inspiration! Helt klart den julklapp jag har "lekt" mest med hittills. :) Jag och min syster har gjort ett excelblad över alla titlar och markerat vilka vi har läst. En del blev det frågetecken på. Har jag t.ex. läst båda Don Quijote-böckerna? Man kan ju gissa på att de oftast ges ut i en volym numera, men jag minns inte. Dessutom så var boken jag läste en förkortad utgåva, så den kanske inte borde räknas alls. Jag tror jag hade 126 "säkra" böcker i alla fall, och flera böcker som jag har men inte har hunnit läsa än var också med. T.o.m. en av biblioteksböckerna som jag hade hemma. Min syster hade läst ca. 35 av böckerna, men hon påpekar att jag har ett orättvist försprång. Jag är nämligen tolv år äldre.

"Lysistrate" var en av böckerna man visst bör läsa, och som av en ren händelse köpte jag den på second hand för en femma nyligen. :) Alla känner väl till handlingen? De grekiska kvinnorna, men Lysistrate (min är på engelska, så där heter hon Lysistrata) i spetsen, inleder en sexstrejk för att tvinga männen att sluta fred. De är ju alltid ute och krigar. Kvinnorna lider dock lika mycket av sexbristen som männen, och det gäller att ha påpassliga strejkvakter. Ganska roligt, inte minst den stora mängden "double entendres". Enligt "1001 böcker du måste läsa innan du dör" lär den vara ännu roligare/värre på originalspråk. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar