söndag 28 december 2008

Baby Jane


Baby Jane
av Sofi Oksanen

Jag är väl inte en sån som läser extra mycket under semestern, jul, påsk etc. Jag läser nog allra mest när det är alldeles som vanligt. Jag uppdaterar i alla fall mer här när jag inte är ledig. Detta för att förklara att det börjar bli ganska länge sedan jag läste ut "Baby Jane" och att jag nog borde ha skrivit om den tidigare... Jag läste lite om vad andra har skrivit om boken och upptäckte att jag helt hade glömt bort en ganska stor bit av handlingen. D.v.s. jag kom ju ihåg det när jag blev påmind. :)

Efter "Baby Jane" hade jag förresten en hel vecka när jag inte läste ut en enda bok. Det var jul.

"Baby Jane" berättas av en namnlös ung kvinna, bokens jag. Hon berättar om livet med sin flickvän Piki. Först är allt så bra. Piki är äldre än berättaren, tuff, känner alla, bjuder alltid berättaren på allt. Men sen börjar pengarna ta slut och Piki börjar komma med ursäkter om varför de inte kan gå ut. Det går inte an att försöka gå ut billigare, inte ta taxi t.ex. Ska det vara ska det vara, och annars kan det kvitta. Men de får en idé hur man kan tjäna pengar på lättlurade män, med hjälp av berättarens vackra utseende och Pikis vackra röst i telefon.

Det dröjer innan berättaren listar ut Pikis hemlighet. Det är inget konstigt i berättarens värld att man tar mediciner för diverse psykiska problem, det gör hon själv också, och hon har inte insett precis vilka problem Piki har. Och efter avslöjandet går det helt fel...

Det var egentligen Sofi Oksanens tidigare bok "Stalins kossor" som stod på min läslista, men så fick jag syn på den här boken på biblioteket. Den stod på ungdomsavdelningen och det i kombination med baksidestexten om panikångest och isolering i hemmet gjorde att jag blev överraskad av handlingen. Jag föreställde mig att personerna skulle vara tonåringar, men berättaren är väl bortåt 25 år och Piki är tio år äldre. Mycket mer slitna än vad jag hade förväntat mig. Nu vill jag läsa "Stalins kossor" också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar