måndag 17 september 2007

Tyra i 10:an Odengatan


Tyra i 10:an Odengatan
av Ann-Madeleine Gelotte

Den här har jag letat efter, men till slut fick jag tag på den. Jag hade redan de båda andra böckerna i serien. Detta är mittenboken i en trilogi bilderböcker, men det är egentligen inte så noga i vilken ordning man läser dem. Dessutom har jag läst allihop tidigare. Jag har alltid tyckt bäst om den första, "Ida Maria från Arfliden". Det är författarens bok om sin mormors uppväxt i Lappland i slutet av 1800-talet, och bygger på intervjuer hon gjort med sin mormor.

I den här boken är det Ida Marias dotter Tyra, d.v.s. författarens mamma, det handlar om. Hon växte upp i Stockholm på 1910-20-talet. Det är minnen från hur det var i skolan, hemma, vad Tyras pappa jobbade med och portvaktsjobbet som var familjens ansvar. Det handlar om vad Tyra och hennes kompisar lekte med, hurdana kläder man hade, hur det var att gå och handla mat, om att gå på bio och särskilda händelser som hon kommer ihåg. Och på varje uppslag är det en stor och detaljerad bild och några småbilder. Jättefina böcker. :)

Den tredje boken handlar om Ann-Madeleine Gelottes egen uppväxt, och heter "Vi bodde i Helenelund".

Det finns en utgåva med alla tre böckerna i en volym också (de hade den på en skola där jag praktiserade för tio år sedan), men jag vet faktiskt inte om någon av dem går att få tag på numera. Jag har hittat mina på loppisar och Tradera.

2 kommentarer:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    SvaraRadera
  2. Kom att tänka på denna bok idag. Hade inte tänkt på den på flera år.

    SvaraRadera