torsdag 6 september 2007

Confidential Confessions 1


Confidential Confessions 1
av Reiko Momochi

Förlaget (det amerikanska i alla fall, jag vet inget om den japanska utgåvan) gör en stor grej av att detta är en stark manga som tar upp kontroversiella teman. Den består av många korta berättelser om olika personer med olika svåra problem. Jag är inte helt säker, men jag tror att alla huvudpersoner är tonårstjejer. I den första volymen är det två berättelser, en ganska lång och en lite kortare, och de tar upp ämnena självmord och prostitution. Övriga volymer tar t.ex. upp sexuella trakasserier, våldtäkt, HIV, drogberoende och mobbning.

Berättelsen "The Door" handlar om Manatsu, som saknar riktiga vänner och dessutom skuldbelägger sig själv för att pappan lämnat henne och mamman. Det måste vara så att hon har varit en dålig dotter. Hon märker ju det på all kritik hon får av sin mamma. Manatsu har en kär och hemlig hobby, hon samlar sina egna sårskorpor i ett album. Jag får inte intrycket att de är efter sår hon har tillfogat sig själv, men det är en antydan om att hon lätt skulle kunna börja med det. En avgörande händelse är att Manatsu får en vän (som hon kallar "Sparris" för att hon är så smal). Den här tjejen förföljs av ett tjejgäng som misshandlar och förnedrar henne, och stjäl hennes pengar, och hon har länge hållit på med att skära sig själv. Manatsu och hennes nya vän börjar snart planera ett gemensamt självmord. De drömmer om hur skönt det ska bli att slippa leva, om hur vacker deras begravning ska bli och hur alla kommer att ångra sig. Men är det verkligen det här Manatsu vill eller låter hon bara "Sparris" dra med henne i sina egna fantasier?

"The Door" var faktiskt riktigt obehaglig emellanåt, och det måste betyda att författaren gör något rätt. I jämförelse med den historien blir den följande, "Mistakes", ganska blek. Den handlar om Satsuki, en tjej som genom olyckliga omständigheter har hamnat i den situationen att hon måste sälja sex för att klara sig. Det funkar hyfsat tills hon träffar den idealistiske gitarrspelaren Ryo, som ser henne som en person och inte som ett objekt. Plötsligt vill Satsuki leva ett ordentligt liv. Om det går.

P.g.a. "The Door" samt recensioner som säger att del 3 och 5 är de bästa och att serien ö.h.t. är läsvärd, skulle jag vilja läsa serien, trots att den ibland har en lite moraliserande ton. I och för sig, alternativet vore väl att glamourisera självmord, vilket verkar vara en dålig idé. Och det är inte så farligt. Manatsu och hennes kompis tillåts diskutera alla fördelar de ser med att ta livet av sig, men serien visar också att verkligheten stämmer dåligt överens med deras fantasier. Mer ska jag väl inte avslöja.

Jag lånade den här på biblioteket och det perfekta hade ju varity om jag kunde låna resten där också, i stället för att köpa serien, men det verkar falla på att de bara har köpt in 4 volymer av 6... Jag tror inte att jag kommer börja köpa den här serien just nu i alla fall. Kanske senare, när jag har läst ut några av de jag håller på med, om jag inte har hittat något som lockar mera då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar