måndag 16 april 2007

Breakfast At Tiffany's



Breakfast At Tiffany's
av Truman Capote

Jag ligger lite efter med bokdagboksskriverierna. "Breakfast At Tiffany's" läste jag i mars. Men igår såg jag filmen som bygger på boken. (Det är en "novella", men vad heter det på svenska? Kortroman?) Jag tänkte att det kunde vara kul att läsa berättelsen och se filmen någorlunda sammanhängande. Jag vet inte om det var en bra eller dålig idé. De skiljer sig ganska mycket åt. Dels berättartekniskt förstås. I skrift funkar det bra med att den namnlöse författaren (berättaren är författare till yrket) berättar om Holly Golightly som han en gång kände, men i en film blir det ju enklare om handlingen är i nutid, så att säga. Och om författaren har ett namn... Men de största skillnaderna är ändå att handlingen har ändrats en hel del. Fast de ska jag inte skriva så mycket om. Jag vill ju inte avslöja vad som händer. Filmen är i alla fall lite snällare än boken. Det är lite irriterande när jag nu ska skriva om boken att jag minns filmen så mycket bättre och inte är helt säker på vad som var med i boken och inte. Jag tyckte om både bok och film, men de är olika.

Det är i alla fall berättaren som minns flickan han bodde granne med en tid i New York. Miss Holiday Golightly, Travelling, stod det på hennes brevlåda. Holly är tydligen nån sorts eskortflicka, och extraknäcker dessutom med att hälsa på en maffiaboss i fängelset. Hon verkar inte tycka att det är nåt konstigt med det. Hon bor tillsammans med en katt, som hon vägrar ge ett namn, i en otroligt stökig lägenhet, och lyckas på nåt märkligt sätt ändå själv se elegant ut. Om sig själv och sitt liv vill hon inte berätta mycket, men för den som precis som berättaren läser mellan raderna står det klart att Holly, trots sin låga ålder, redan har flytt från både ett och två tidigare liv. Hon är en fascinerande och, åtminstone i boken, tragisk person. När hon mår riktigt psykiskt dåligt finns det bara en sak som hjälper - att åka till Tiffany's juvelerarbutik, för på ett sånt ställe kan inget hemskt hända en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar