torsdag 26 april 2007

1602


1602
av Neil Gaiman
Illustrerad av Andy Kubert och Richard Isanove

Jag är ingen Marvel-expert, men lite koll har jag i alla fall. Jag vet vem Spindelmannen är, och Daredevil, och ungefär hur den här X-men-grejen fungerar. Filmerna har jag inte sett, men har man gjort det så har man säkert alla förkunskaper man behöver för "1602". För det här är en serie om vad som kunde ha hänt om alla mutanterna hade fötts ett antal århundraden tidigare. Man kan ju läsa den helt fristående också, men det är ju rätt kul att se hur Neil Gaiman har flyttat över de kända karaktärerna till en annan tid. Efter att jag hade läst klart seriealbumet gogglade jag ett par av karaktärerna, 1900-talsversionen alltså, och upptäckte saker i berättelsen som jag missat tidigare. Saker som t.ex. vilka relationer olika X-men har till varandra.

1602 styrs England av en mycket gammal drottning Elisabet. Europa är fullt av intriger och någonstans fraktas ett mycket farligt vapen. 1602 finns det en mycket liten engelsk koloni i den nya världen och den allra första engelska barn som fötts där, numera en tonårig flicka, är på väg till drottningen för att be om hjälp att förbättra kolonins villkor. Slutligen var 1602 inte en bra tid att vara mutant. Det var lätt hänt att inkvisitionen brände en på bål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar