söndag 18 mars 2007

Tyska bokfrågor

Hittat hos Bokmoster.

Gebunden oder Taschenbuch?
Beror på vad som finns och på priset (inbunden på Myrorna kan ju vara billigare än pocket på Wettergrens t.ex.)

Amazon oder Buchhandel?
Second hand-butiker, vanliga bokhandlar, mataffärer, Tradera, Adlibris etc. Var som helst!

Lesezeichen oder Eselsohr?
Bokmärke! (Kan gott vara en lapp från ett notisblock, ett gammalt kvitto eller ett hörn från GP alltså.)

Ordnen nach Autor, nach Titel oder ungeordnet?
Först efter om det är skönlitteratur, facklitteratur (borde dela upp dessa på ämnene, men det är jobbigt), seriealbum, ordbok eller hobbybok. Sedan efter författare. Utom ordböckerna, som förstås är uppdelade efter språk.

Behalten, wegverfen oder verkaufen?
Behåller det mesta. Böcker som jag inte längre vill ha brukar hamna hos Emmaus.

Schutzumschlag behalten oder wegwerfen?
Behålla såklart. (Lättare nu än när jag bodde hos mina föräldrar. Där återfinns bokomslag ofta mitt inne i en tidningshög och har av naturliga skäl fått ett skarpt veck mitt på ryggen.)

Mit Schutzumschlag leser oder ohne?
Utan. Funkar nu när ingen städar bort och förstör dem.

Kurzgeschichten oder Roman?
Roman.

Sammlung (Kurzgeschichten von einem Autor) oder Anthologie (Kurzgeschichten von verschiedenen Autoren)?
Båda funkar för min del.

Harry Potter oder Lemony Snicket?
Svårt. Jag och min syster är Sveriges enda Lemony Snicket-fans (tror jag) så jag får väl säga det då. Harry Potter kommer ändå få alla andras röst.

Aufhören, wenn man müde ist oder wenn das Kapitel endet?
När kapitlet tar slut, om jag inte är väldigt trött eller absolut måste göra nåt annat.

"Die Nacht war dunkel und stürmisch" oder "Es war einmal"?
"Det var en gång..."

Kaufen oder Leihen?
Köpa.

Neu oder gebraucht?
Båda.

Kaufentscheidung: Bestsellerliste, Rezension, Empfehlung oder Stöbern?
Hitta själv, fast det görs ju ofta genom recensioner och rekommendationer.

Geschlossenes Ende oder Cliffhanger?
Båda.

Morgens, Mittags oder Nachts lesen?
Jag jobbar, så det blir mest på kvällarna. Men på helger kan det väl bli halva dagen om jag inte gör nåt annat.

Einzelband oder Serie?
Jag gillar båda.

Lieblingsserie?
Fråga mig inte om saker jag inte kan svara på. Sagan om Isfolket, Lynleydeckarna, Den mörka materian, Lottaböckerna, The Sandman... Eller kanske nåt helt annat.

Lieblingsbuch, von dem noch nie jemand gehört hat?
Två favoriter som jag har läst om flera gånger genom åren är "Juliane och jag" av Inger Edelfeldt och "En vision av ljus" av Judith Merkle Riley. Om folk jag känner har läst dessa så är det för att jag har tvingat dem.

Lieblingsbuch, das du letztes Jahr gelesen hast?
Hmmm, här är en liten lista.

Absolutes Lieblingsbuch aller Zeiten?
Det vet väl inte jag! (Går inte att besvara.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar