söndag 25 mars 2007

Bokfrågor

Den här listan har jag snattat från Susannes dagbok.

1. Hvor mange bøker eier du?

Närmare 2200.

2. Hvilken bok var den siste du kjøpte?

"Vad varje svensk bör veta" på bokrean. Uppslagsbok som är uppdelad i olika ämnesområden.

3. Hvilken bok var den siste du leste?

Som jag läste ut? Det var den tredje delen i mangan Nausicaä of the Valley of the Wind. Annars håller jag på med "Vad du vill" av Niklas Rådström just nu.

4. Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.

Hmm, svårt. Jag läser inte om böcker så ofta numera, så de måste bli nåt jag läste när jag var liten/yngre.

Systrarna Pullein-Thompsons böcker om Black Beautys klan, d.v.s. de tre som fanns på svenska. "Black Ebony", "Black Princess" och "Black Velvet". Hade släktträd med många bra hästnamn om man ville leka.

Jane Yolens trilogi om drakar och drakskötare på planeten Austar IV. Då kunde man ju leka att man hade drakar!

Merri Viks Lottaböcker. Här har jag ju inte läst alla böcker lika många gånger, för jag har ju ganska nyligen fått serien komplett. Men vi brukade ju låna varandras Lottaböcker, så en del av de jag inte hade själv hade jag ju ändå läst.

"Juliane och jag" av Inger Edelfeldt. Bra. :)

Elizabeth Georges deckarserie om Lynley, Havers m.fl. Fast det är bara de tidigaste jag har hunnit läsa minst tre gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar