torsdag 16 mars 2006

Ge mig! Sånger för älskande


Ge mig! Sånger för älskande
av Irina Denezjkina

Irina Denezjkina är född 1981 och skriver om dagens unga ryssar, den nya generationen som är för unga för att riktigt minnas Sovjettiden. Mycket av det hon skriver lär vara självbiografiskt. Hennes vänner uppträder till och med under sina riktiga namn. Irina Denezjkina upptäcktes när hon lade ut några av sina noveller på nätet, och boken har blivit hyllad och kultförklarad. Men den föll mig inte i smaken. Jag tyckte att många av novellerna var röriga och jag fastnade inte riktigt för någon av personerna. De första tre novellerna är långa, men där blandar hon in så mycket folk att det blev svårt att sätta sig in i deras olika situationer. Men jag får väl erkänna att noveller inte är min favoritform i vilket fall som helst, så därför kanske jag är lite orättvis mot "Ge mig!.

Det som är mest spännande, det område där jag tycker att jag får ut något av boken, är att läsa om hur det är i Ryssland idag. Vad ungdomarna i berättelserna har för kulturreferenser och sådär. Det verkar vara ganska mycket som i vilket annat land som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar