tisdag 22 april 2014

Åminne


Åminne
av Sven Delblanc

Sven Delblancs Hedeby ligger i Sörmland och passade därför ypperligt till mitt landskapsprojekt. Jag var lite i valet och kvalet om jag skulle läsa om den första boken i sviten, "Åminne", eller fortsätta till del två, "Stenfågel". Men det var några år sedan jag läste "Åminne" och framför allt kom jag inte ihåg särskilt mycket av den, så det fick bli omläsning. Jag är ganska nöjd med det beslutet, för jag uppskattade boken mycket mer den här gången. Kanske för att jag nu var beredd på att den var skriven i en annan och betydligt mer svårläst stil än vad jag hade förväntat mig förra gången. Kanske utvecklas jag faktiskt i min läsning, även om jag inte märker det själv.

Det är 1930-tal och Hedeby håller på att förändras. Eftersom berättaren befinner sig flera årtionden längre fram i tiden kan han reflektera över detta. Han vet ju redan hur det kommer vara om bara några år. Nu är det sommar och dags för den årliga rensningen av ån som flyter genom trakten. Och det är ingen småsak i Hedeby. De tre män som ska åka på flotten och rensa ån väljs med omsorg av byns äldsta och mest aktade män. Det är verkligen ett förtroendeuppdrag detta, och för tonårspojkar är det att bli vald som yngsteman på flotten ett bevis på att de räknas som vuxna. Det är långt ifrån alla som kan komma i fråga. Faktiskt har man väldigt svårt att komma på några som det kan bli.

Man blir presenterad för ett antal invånare i Hedeby. Alla från de eländigaste arbetslösa som sitter och super dagarna i ända, till greven på Valla, som inte kan ha en sån livsstil som var självklar bara en generation tidigare. Nu är jag riktigt nyfiken på vad som kommer hända i Hedeby. Förra gången jag läste "Åminne" var jag inte alls lika motiverad att fortsätta med resten av böckerna i serien.

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar