lördag 5 juni 2004

Uppror pågår


Uppror pågår
av Fanny Ambjörnsson, Siri Ambjörnsson, Emma Janke, Maria Jönsson och Erika Sörensson

Bokens undertitel är "Feminister i tre generationer". Författarna har träffat och samtalat med feminister i olika åldrar om vad de kämpar för, hur och varför. Boken är uppdelad i tre delar - "Döttrarna", "Mödrarna" och "Mormödrarna". Väldigt intressant att läsa om likheter och skillnader i de olika generationernas åsikter. Inom generationerna också, för den delen. Det är lättläst och vardagsnära, inte så teoretiskt som det lätt kan bli när man ska skriva om ideologier. Man kan läsa den om man inte har så mycket koll på vad feminism är, och den passar säkert för ungdomar också. Eller om man har koll/är äldre. Rekommenderas!

Fast en invändning har jag, nämligen att fotnoterna har samlats på egna sidor lite här och var istället för att vara på "rätt" sida eller längst bak i boken. Visserligen är det snygga sidor, men särskilt praktiskt är det inte.

I bokhyllan hemma hos min bror och hans flickvän har jag sett Fanny Ambjörnssons doktorsavhandling "I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer" (läs recension hos Bokkanalen (Varför heter den "... gymnasieelever" där? Ska vara "-tjejer" enligt Libris. Vilket är rätt?). Den ska jag låna sen. :) Jag tror att Anna håller på med den nu (det var ett bokmärke i och Mullbert hade ingen aning om att de hade boken, så jag utgår från att hon håller på att läsa den), så jag får väl vänta tills hon är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar