tisdag 20 april 2004

Visst katten har djuren själ!


Visst katten har djuren själ!
av Margit Sandemo

Den här boken är inte skriven av Margit Sandemo, men det är hon som har sammanställt den. Hon frågade läsarna av några veckotidningar om de trodde att djur hade själ eller inte och fick 1500 svar med berättelser om djur som bevisat att de kunde tänka och känna och att de absolut hade sina personligheter. Naturligtvis finns det också ett kapitel med övernaturliga saker. Trevlig bok om man gillar djur väldigt mycket, och om man har överseende med att en del saker verkar lite underligt översatta från norska. Det var faktiskt flera gånger jag tänkte att så här säger man väl ändå inte på svenska. I Norge finns det förresten två "Jovisst har dyrene sjel"-böcker. I Sverige kom bara en av dem ut. Jag tror inte att jag direkt kommer överanstränga mig för att få tag i den andra. För min del räcker det egentligen med en.

Jag betvivlade förresten inte att djur har själ innan jag läste boken heller, trots att jag inte har haft så mycket kontakt med djur. Att jag inte är det minsta religiös hjälper säkert. Mina krav är i stort sett att de ska kunna tänka och känna. Det är jag rätt säker på att de kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar