måndag 4 juni 2007

Trettondagsafton


Trettondagsafton
av William Shakespeare

För ett tag sedan läste jag Niklas Rådströms "Vad du vill", och då visade det ju sig att jag borde läst "Trettondagsafton" först, eftersom en stor del av boken baserade sig på pjäsen. "Vad du vill" utspelade sig i modern förlagsmiljö (delvis, hälften handlade om Shakespeares liv), men följde visst handlingen i "Trettondagsafton" bra och på ett väldigt smart sätt. Ja ja, när jag inte hade läst pjäsen tidigare så fick jag väl läsa den senare då. Nu till exempel. Och jo, boken följde pjäsens handling bra och det var särskilt et par scener man kunde känna igen, men jag vet inte om jag tycker att "Vad du vill" blev så mycket bättre för det. Läs hellre pjäsen.

Handlingen är rätt invecklad. Viola har överlevt ett skeppsbrott och tror att hennes bror Sebastian dött. Nu är hon utklädd till page och tjänar hos greve Orsino, som är kär i Olivia. Känslorna är inte besvarade, men däremot blir Olivia kär i Orsinos sändebud, d.v.s. Viola. Olivia tror ju förstås att Viola är en man.

OIivias ständigt festande släkting, Tobias Rap, tycker däremot att Olivia borde gifta sig med hans lika oduglige vän Andreas Blek af Nosen. Olivia beundras dessutom av sin tjänare Malvolio, och tillsammans med tjänarinnan Maria bestämmer sig Tobias Rap och Andreas Blek af Nosen att spela honom ett elakt spratt.

Sebastian har också överlevt skeppsbrottet, och han tror att Viola är död. Tillsammans med en nyfunnen vän är han på vandring.

Komiska förvecklingar följer. Inte helt överraskande kanske. :)

Man kanske skulle ta och läsa lite mer Shakespeare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar