fredag 17 december 2004

Chronicles of Avonlea


Chronicles of Avonlea
av L. M. Montgomery

"Chronicles of Avonlea" är en samling noveller som utspelar sig i samma värld som Anne på Grönkulla-böckerna, fast de här handlar inte om Anne. Ibland nämns hon eller är med lite, men huvudpersonerna är helt andra människor. Många rörande historier, och mycket romantik också. Jag har blivit väldigt förtjust i L. M. Montgomerys böcker. Konstigt att jag inte började läsa dem förrän förra året. Det är klart, vissa av Anneböckerna är inte så bra, men de här novellerna är i gammal god stil. Det enda jag har att anmärka på att det verkar som om vissa idéer används flera gånger. Det finns flera händelser här som påminner om sånt som hände i böckerna om Anne.

Jag tror att det är den här boken (och en annan, "Further Chronicles of Avonlea") ligger till grund för en TV-serie (som jag inte såg) som gick för några år sen, Vägen till Avonlea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar