torsdag 9 september 2004

Klass - är du fin nog?


Klass - är du fin nog?
av Anneli Jordahl

Siv har nyligen läst den här boken, och Johanna läste den i december (från hennes sida får jag också den viktiga informationen att hennes bok är vit med röd sammet på. Min (pocketen) är gul med grön sammet.). Säkert fler som också har läst den men som jag inte kommer ihåg just nu.

Anneli Jordahl är väldigt intresserad av klass och klassresor, och säger sig ha "förstört åtskilliga middagsbjudningar" genom att prata om det här, tydligen väldigt känsliga, ämnet. I ett av bokens kapitel skriver hon om sin egen klassresa. Hon kommer från arbetarklassen men blev kulturjournalist, och märker ofta att folk i hennes omgivning behärskar sociala koder som hon aldrig har fått lära sig. (Själv har jag inte gjort någon klassresa, så det här problemet har jag inte så ofta. Men jag kan ju tycka att det är intressant med klass i alla fall.)

I de övriga kapitlen intervjuas tre personer med olika bakgrund som har, eller inte har, gjort klassresor. Författaren David Lagercrantz kommer från överklassen, men har rest "nedåt". Åtminstone var det det han ville, tveksamt om han har lyckats. Ragnar Thoursie skrev några hyllade diktsamlingar, men sedan valde han ett säkert jobb på AMS istället för en bana som poet. Och han verkar inte ha ångrat det direkt. Tvärtom är det AMS han ser som det stora i sitt liv, och är mer intresserad av att prata om tiden där än om sin poesi. Slutligen har Anneli Jordahl intervjuat sin mamma Elsvig Svensson, som är pensionerad efter att bl. a. ha jobbat i storkök och inom äldreomsorgen.

Intressant. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar