onsdag 16 oktober 2019

Quatre Sœurs – 4. Geneviève

Quatre Sœurs – 4. Geneviève
av Cati Baur
efter en roman av Malika Ferdjoukh

Efter att vi har läst om Enid, Hortense och Bettina så har turen kommit till den näst äldsta systern Geneviève. Fast egentligen handlar alla böckerna om alla systrarna. Detta är den sista boken.

Det är sommar. Geneviève jobbar i glasskiosk och träffar en kille, som verkar trevlig men också lite skum ...

Bettina och hennes kompisar ska åka och campa i trädgården hos en släkting till en av kompisarna. Mystiskt bara att släktingen inte kommer och hämtar dem vid busshållplatsen. Och inte är hemma. De hade ju avtalat att de skulle komma dit. Men de är ju ändå såpass stora att det inte är någon fara.

Värre är det för de båda yngsta systrarna, Hortense och Enid, som åker till Paris för att hälsa på sina små kusiner (som var med i en tidigare bok) och deras mamma. Kusinerna är vana vid att klara sig själva medan deras mamma jobbar om nätterna (dessutom håller granntanten ett öga på dem). Men när de vaknar på morgonen har tante Jupitère inte kommit tillbaka. Det finns ingen mat hemma, de har inga pengar och kusin Harry har tandvärk. Och hur länge de än väntar dyker hon inte upp ... Riktigt oroväckande! (Det har hänt hemska saker tidigare i den här serien så man kan inte lugna sig med att det är för barn.)

Jag gillar serien även om jag inte förstår alla ord. En bra sak med att läsa just serieböcker. Jag kommer säkert att läsa alltihop igen. Man trivs i Vill'Hervé, som systrarnas kråkslott på Atlantkusten heter. Och jag kanske förstår lite mer ju fler gånger jag läser serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar