söndag 6 oktober 2019

Mannen i skogen

Mannen i skogen: En biografi över Vilhelm Moberg
av Jens Liljestrand

Jag hade egentligen inte så stora förväntningar på den här. Jag har inte läst så mycket Moberg, och hade väl en bild av honom, men inte så tydlig. Jag är för ung för att han ska ha förekommit så mycket i media under min livstid, även om jag visste att han gärna verkar ha gett sig in i offentliga debatter.

Det var en oerhört intressant bok! Det gör inget att man inte har läst så många av böckerna. Liljestrand berättar om Mobergs liv, från en tidig barndom under omständigheter som låter som hämtade för flera hundra år sedan och inte runt förra sekelskiftet, till 1960-70-talens välkände författare, och varje bok avhandlas under de perioder när de skrevs. Man behöver nog inte ens tycka att Moberg är särskilt bra, det är ändå en läsvärd biografi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar