torsdag 5 januari 2017

Statistik 2016

I början av januari brukar jag gå igenom lite statistik över förra årets läsning.

Antal lästa böcker: 177
Väldigt likt 2014 (178) och mer än 2013 och 2015, men mycket mindre än förr. Men jag har också lagt märke till att jag läser en mycket mindre andel seriealbum än förr. Det finns väl inget som en lång mangaserie för att få upp antalet lästa böcker. Å andra sidan har jag läst en hel del Novellixar i år, men det väger tydligen inte upp mot för få seriealbum.

Månad då jag läste mycket: Juli, med 21 lästa böcker. Aah, semester.
Månad då jag läste lite: December med bara åtta lästa böcker. Men en av dem var ju på tyska. Kommer skylla på detta. Och apropå det ...

Språk:
Svenska: 128 (72 %)
Engelska: 39 (22 %)
Norska: 6 (3 %)
Tyska: 4 (2 %)
Ovanligt lite på norska det här året. Och jag hade som mål att läsa sju tyska böcker. Det lyckades jag inte riktigt med. Engelska ligger på den vanliga nivån och jag har läst en lite större andel på svenska än annars.

Jag läste böcker av 132 olika författare (eller "team" av författare). Jag räknar inte med antologier.

I vanliga fall brukar jag dela upp topplistan i serier och "vanliga" böcker. Det fanns en tid när man bara hade hittat mangaka i topp annars. Men i år har jag läst förhållandevis många författare jämfört med antalet böcker. Jag har bara läst en enda bok av nästan samtliga. Så det fanns inte riktigt underlag till att göra två topplistor. Så ...

Dessa författarna läste jag mest av:
1. Margit Sandemo (9 st)
2. Ai Yazawa (7 st)
3. Astrid Lindgren (6 st)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar