söndag 16 november 2014

En smakebit på søndag (vecka 46)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/11/orphan-train-en-smakebit-pa-sndag.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag har ett norskt tema på min läsning den här månaden, men eftersom jag ligger efter med bloggandet (det underlättade inte direkt med uppkopplingproblem under flera dagar tidigare i veckan) så märks det inte här än. Fast nu kommer det åtminstone en norsk smakbit. Det här är en bok som nog många av er redan har läst. För er andra, det handlar om de boende i en trappuppgång i Trondheim 1965. Här är det ett äkta par som bråkar om pengar, särskilt om hur dyrt det kommer bli med sonens konfirmation.
– Men hva blir det til? Skal jeg ta den vaskejobben?
– Nei. Den kan fru Foss i fjerde ta. Hva hun foretar seg hele dagen er meg et komplett mysterium når hun bor alene nesten hele tida og de ikke har unger.
– Hun vasker huset sitt. Naken.
– Hva?
– Det er noe alle vet.
Kraftige og fargesterke bilder begynte å svirre rundt i hodet hans; uten å ville det begynte han å le. Karin lo også.
– Begynner du å vaske huset naken, skal du faen meg få femten kroner i timen av meg! sa han.
– Din gris.
Men han så at hun rettet ryggen og trakk inn magen.
(Anne B. Ragde, "Jeg skal gjøre deg så lykkelig", s. 57)


6 kommentarer:

  1. Det här är en författare som jag funderar på att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar det jag har läst av henne, alltså den här och Berlinerpoplene-trilogin.

      Radera
  2. Tack för smakbiten och en fin måndag!

    SvaraRadera