söndag 2 november 2014

En smakebit på søndag (vecka 44)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/11/dette-skulle-vre-en-rolig-leselrdag.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Som jag skrev i bloggen igår så är min (läs-)plan för november att läsa några av de norska böcker som jag har i hyllan men inte har läst. Men först måste jag ju läsa färdigt de böcker som jag redan höll på med. Igår läste jag ut läsecirkelsboken som jag inte hann med innan mötet i onsdags. Och idag tänker jag läsa ut en deckare från 60-talet, som jag påbörjade när jag var i Stockholm förra helgen.

Mer än böcker som utspelar sig i andra svenska städer så antas det i böcker som utspelar sig i Stockholm att man redan känner till gator och platser som nämns. Och nu när min syster bor strax utanför Stockholm och jag har varit där några gånger så känner jag faktiskt till platserna ibland. Förra helgen gick jag också Allmänna gränd bredvid Gröna Lund för att ta Djurgårdsfärjan till Slussen, precis som Kerstin i boken gjorde. Fast det var fullt av andra passagerare och jag råkade inte ut för något konstigt. Kerstin är den enda passageraren på turen, sent en mörk kväll, och hennes färd blir inte så lite spöklik. (Perfekt till Halloween ju!)

Så sträckte hon ut benen och lutade sig tillbaka mot den hårda kurviga träryggen, tog sig på höften där smärtan efter felsteget på Allmänna gränd plötsligt stack till, gnodde med knogarna och bligade mot Slussens Vintergata. Den var fortfarande töcknig, hon hade ännu några minuter på sig att koppla av.
Så med ens fick hon för sig att något var galet. Något hade inträffat som fyllde henne med ängslan, en gåtfull förändring som trots att den måtte vara påtaglig inte genast gick att bestämma. Hon reste sig så häftigt att väskan föll i durken. Hon böjde sig ner och tog upp den, och när hon rätade på ryggen, fattade hon var som inte stämde.
Det var akteröver Slusskarusellen skimrade med alla sina ljus. De syntes mjölkaktigare för varje sekund. Djurgårdsfärjan hade vänt och stävade nu ut mot Saltsjön.
Hennes första reaktion var harm. Visste dom inte om att det fanns en passagerare ombord? Som hade betalat ända fram till Räntmästartrappan? Hade hoppilandkallen blivit akterseglad vid Allmänna gränd och visste skepparen ingenting om? Hon stegade förbi maskinrumsluckan, stannade utanför styrhytten och knackade på så att det skallrade i rutan. När ingen öppnade, höjde hon sig på tå och kikade in med näsan mot sargen. I det svaga återskenet urskiljde hon ratten med sina pinnar, och det klack till i henne när hon såg hur den plötsligt rörde sig av sig självt. Ty sanningen var den att styrhytten var tom.
(Stieg Trenter, "Färjkarlen", s. 12-13)


30 kommentarer:

  1. Otäckt. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Kuslig smakbit! :) Håller med om att det ofta tas för givet att man känner till gator och platser i Stockholm mer än andra städer - säkert ganska vanligt då det gäller storstäder, tyvärr. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej om det är en enda plats, men när det börjar bli "och så gick han X-gatan och svängde in på Y-gatan mot restaurang Z" så är man ju helt borta.

      Radera
  3. Trenter har jag tänkt att jag skulle vilja läsa många gånger men det har inte blivit av än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här var riktigt rolig att läsa faktiskt! Tidigare har jag inte riktigt fastnat för honom.

      Radera
  4. Läste mycket Trenter i min ungdom, spännande deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst ett par stycken tidigare och inte riktigt fastnat för dem, men denna gillade jag. :)

      Radera
  5. Bara titeln gör ju att jag blir nyfiken :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh? Jag tänker mest på en bok i Sagan om Isfolket som har samma titel. :-D

      Radera
  6. Flott og grøssende smakebit :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, låter spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande på ett lite gammaldags, trevligt sätt. :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Visst kan det vara lite kul att följa karaktärerna i hälarna :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte ens meningen, det bara blev så. :)

      Radera
  10. Det hørtes riktig så skummelt ut! Jeg tror ikke jeg ville dratt over med spøkelser ombord :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är snarare en deckare än en spökhistoria, men just här verkar den spöklik. :)

      Radera
  11. Takk for smakebiten. Det gir en bok en ekstra dimensjon dersom man har vært på de steder personene i en bok er. Gjør det mer interessant å lese den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Man såg lättare de platserna framför sig. :)

      Radera
  12. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  13. Trenters böcker är ju så underbara. Jag köpte faktiskt ett antal i somras, bara för att få läsa om dem igen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst ett par tidigare, men den här gav mersmak.

      Radera
  14. Jag älskar att gå omkring där böcker jag läst utspelar sig, eller för den delen läsa böcker som utspelar sig där jag varit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt att hitta såna böcker. :)

      Radera