fredag 10 december 2010

The Secret History


The Secret History
av Donna Tartt

Äntligen! Det är ju så himla många som älskar den här boken, och så hade jag aldrig ens läst den. Men nu har jag. Och jag gillar den. Den är kanske inte lika omvälvande som jag hade blivit ledd att tro, men det är en väldigt bra bok. Mycket mer deckaraktig än vad jag hade väntat mig. Det står visserligen "crime" på omslaget, men ändå. Fast deckare kanske är fel ord ändå. Att det är ett eller två mord med i boken betyder ju inte att den är en deckare. Trots att jag hade hört talas om boken så mycket så visste jag ändå inte riktigt vad den handlade om. Men det är inte så lätt att avslöja något utan att avslöja för mycket.

Berättaren heter Richard Papen och kommer från ett andefattigt hem i Kalifornien. När han söker till ett college i Vermont hamnar han in en helt annan värld. Han har (av någon anledning) läst en del grekiska redan tidigare, och vill gärna fortsätta med det. Men på Hampden är det inte så enkelt att få läsa grekiska. Man kan inte bara ansöka, utan läraren handplockar ett fåtal studenter, och de läser nästan bara ämnen för honom. De beblandar sig inte särskilt mycket med övriga studenter. Richard lyckas ändå komma in i den här mycket exklusiva kretsen, men i hur stor utsträckning godtar de honom egentligen? De andra i gruppen verkar vara hans vänner, men samtidigt tycks de dölja något för honom. Snart upptäcker Richard att det finns slitningar i gruppen som han inte hade anat tidigare, när han bara beundrade dem på avstånd. Det får ödesdigra följder, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar