lördag 11 december 2010

Nybyggarna vid Bäversjön


Nybyggarna vid Bäversjön
av Bernhard Nordh

Det här var den senaste boken vi läste i läsecirkeln. Tyvärr hade jag en riktigt dunderförkylning och kunde inte gå på träffen, så jag har inte varit med och diskuterat den. Synd, för det brukar alltid ge något (förutom att det är roligt). Bernhard Nordh är inte en författare som jag hade hört talas om tidigare, men han som valde boken sitter säkert inne med lite mer information. Det kändes som underhållningslitteratur när jag läste. Jag kan inte riktigt förklara, men det är något med stilen. Att det är ganska dramatiskt och lättläst kanske, eller att man liksom känner igen personlighetstyperna från andra böcker. Av det jag har läst på internet senare drar jag slutsatsen att det stämmer. Lustigt nog nämndes Bernhard Nordh i ett av Arga bibliotekstantens senaste inlägg.

Det här utspelar sig någonstans i Norrland (närmsta ort som nämns vid namn och finns på riktigt är väl Junsele, men jag vet inte hur långt ifrån det här ska vara) under ett riktigt eländigt missväxtår på 1800-talet. Helge kommer söderifrån för att skaffa ett nybygge. Alla de närmsta grannarna avråder eller försöker avskräcka honom till en början, men när han nu insisterar försöker de i stället para ihop honom med sina giftasvuxna döttrar. Det finns inte så mycket folk i området, så de har inte mycket att välja på. Att flytta ner till byn (deras andra alternativ) lockar inte, för de är hellre fria och hungriga än i tjänst och mätta. Dessutom kan man inte ha nybygge utan kvinna. Det finns ju viss risk att Helge har begått något allvarligt brott i sina hemtrakter, varför skulle han annars söka sig norrut under just det här året. Sedan är det lite olika på de olika befintliga nybyggena vad man anser om det. Vissa skulle se allvarligt på en sån sak, men för andra är det väl snarare en merit.

Helt okej bok alltså. Eftersom det bara är två delar i den här serien, och det inte var direkt svårtläst (bortsett från att trycket var ganska kladdigt), ska jag kanske läsa den andra också. Man kanske får veta hur det går. Sen kommer jag väl inte fortsätta läsa Bernhard Nordhs övriga verk. Antagligen är det lite extra roligt att läsa böckerna om man har någon anknytning till området, var det nu kan vara. Ångermanland, om det är i närheten av Junsele väl, men det kanske inte är så himla nära. De vandrar över till Norge, en sträcka på 30 mil över fjällen, lite då och då, så det kan vara lång väg mellan Junsele och Bäversjötrakten. Ja ja, jag kan tänka mig att den här boken inte behöver beställas från magasinet på ett bibliotek som inte ens är ditt lokala där. Även om den är rätt gammal.

1 kommentar:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    SvaraRadera