söndag 20 februari 2005

Pingviner dansar gärna tango


Pingviner dansar gärna tango
av Lotta & Mats Keyet

Jag gillar pingviner. Fick syn på den här lilla boken (jag vet att det inte syns här, men formatet är litet) på biblioteket och det var ju helt självklart att jag måste låna den. Visserligen misstänkte jag att det skulle vara en ganska meningslös bok, men hallå, pingviner! Och att låna är ju gratis. Fast pingvinoman som jag är så tyckte jag ju att den var jättesöt. Jag borde kanske köpa den? Den består alltså av bilder på pingviner som gör olika saker, t. ex. ger varandra kärleksgåvor (en bukett fisk, det tyckte jag var jättekul) eller spelar Hamlet. (Hmm, min bror brukade rita bilder på hur hans karaktär/alter ego "Pingvinen Jerker" gjorde olika saker...)

Lotta Keyet är visst hon som gör de där bilderna på får, läs mer här. Hon brukar sälja dem bl. a. på bokmässan och på torget i Varberg. Aha, jag ser att de även säljer bilderna på Nitanaldi (en butik i Varberg, jag tänker alltid att jag ska dit när jag är i den stan men så blir det aldrig av). Innehavaren (eh, vet inte om det bara är han som har det eller om de är fler) är ju bl. a. känd för att gilla pingviner, undrar om "Pingviner dansar gärna tango att göra" kan ha med det att göra. Han har i alla fall nåt med "Pingvinen Jerker" att göra, på lite omvägar.

Finns en fårbok också, "Fårmidabelt".

Det visar sig förresten att Keyets bor i närheten av platsen där jag är uppvuxen. Det är ju rätt kul. :)

1 kommentar: