söndag 30 maj 2004

Angels


Angels
av Marian Keyes

Maggie är näst äldst av de fem systrarna Walsh (två av de andra systrarna är ju huvudpersoner i "Watermelon" och "Rachel's Holiday") och den enda av systrarna som är ordentlig. Fast hon är egentligen inte så ordentlig som resten av familjen tror. Hon har bara fått den rollen och nu utgår de t. ex. från att hon handskas förståndigt med pengar trots att hon i själva verket brukar shoppa onödigheter som en galning. Maggie gifte sig ung och är lycklig ända tills den dag då hon inser att hennes man Garv har en affär med en annan kvinna. Hon (Maggie alltså) lämnar honom genast och bestämmer sig för att åka till sin bästa kompis Emily, som försöker klara sig som filmmanusförfattare i Hollywood. Hon saknar Garv väldigt mycket, men har samtidigt fått sin chans att äntligen vara vild och oansvarig. Under tiden får man reda på mer och mer om hennes liv tillsammans med Garv, och inser att allt inte var frid och fröjd...

Det finns kanske vissa möjligheter att jag har överdoserat på Marian Keyes, men jag tyckte inte att den här boken var lika bra som de tidigare jag har läst. Vissa bitar gillade jag, men det mesta av Emilys problem med filmbolagen är ganska ointressant. Jag tycker i alla fall att det är kul att de tre böckerna "Watermelon", "Rachel's Holiday" och "Angels" handlar om tre systrar, för dels får man en uppdatering på hur det har gått för personerna i de tidigare böckerna (i "Angels" har det gått sådär sex år sedan händelserna i "Watermelon") och dels får man se samma personer i ett helt annat ljus. Maggie är ju verkligen väldigt långtifrån sådan som Rachel tyckte i "Rachel's Holiday". Det finns visseligen två systrar till, men jag antar att de inte får egna böcker. De har varit med så mycket i de tre som finns och dessutom avslutas "Angels" med en epilog där det berättas hur det gick för alla sen, precis som i vissa filmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar