söndag 13 februari 2005

Kalla fakta - De 100 konstigaste sakerna i Sverige


Kalla fakta - De 100 konstigaste sakerna i Sverige
av Carmilla Floyd & Marita Lindqvist

Det här är en gammal bok från 1989 som jag hittade på loppis. Den består av korta texter (ibland för korta,jag vill ju veta mer), och många bilder, om konstiga saker i Sverige. Saltgodis, Esrange, dansband, epatraktorer, matvanor, träskor, torp, dåliga TV-program mm. Det är mycket som är väldigt roligt eller bara knäppt. Om du skulle råka hitta boken och den inte är alltför dyr så rekommenderar jag att du köper den.

Samtidigt märks det ju att den är ganska gammal. En del saker är bara detaljer. Numera är B&W och Obs! inte konkurrerande kedjor och det var länge sen man hörde talas om Bellmanlotter, de finns nog inte längre. I ett kapitel tar de upp svenskars hopplösa klädsmak. Den kan ju mycket väl vara dålig fortfarande, men just de plagg som tas upp i texten är kanske inte de vanligaste. Små nylonshorts t. ex. I andra fall känns det som om hela mentaliteten har förändrats. Kan det verkligen vara så att svenska tjejer inte kan bli riktigt stora i modellbranschen eftersom de inte är tillräckligt hänsynslösa? Och jag har aldrig problem med att personen bakom står för nära mig i bankomatkön, det är kanske nåt vi har lärt oss på sexton år. :) Annat är sig likt. Redan på den tiden fick Björn Kjellman uttala sig om schlagerfestivalen.

Marita Lindqvist måste ju vara samma människa som har skrivit "Kawaii". Carmilla Floyd har skrivit en bok om gängmedlemmar i Los Angeles, "Respekt". Läs dem också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar