söndag 17 februari 2019

Drottningsylt

Drottningsylt: Helt sanna sagor
av Josefin Johansson
Illustrerad av Jonna Björnstjerna

I somras var jag och såg föreställningen Drottningsylt, där Josefin Johansson och Robert Noack gick igenom alla svenska drottningar genom tiderna på en timme. Väldigt kul! "Drottningsylt: Helt sanna sagor" är en bok med samma upplägg, ofta med samma skämt, men riktad mer till barn. I stället för skådespelare och rekvisita är det roliga illustrationer av Jonna Björnstjerna.

Kungarna är relativt osynliga. Så gott det nu går. Gustaf III kommer och tar plats – det reagerade vi* på när vi såg föreställningen också – men det kanske är svårt att undvika? Gustav Vasa också. Men drottningarna får nästan all plats. För en gångs skull. När det gäller de tidiga kan det vara så att man inte vet något om dem utom att de fanns. Ibland vet man inte vad de hette, och ibland vet man faktiskt inte ens om de fanns på riktigt eller inte.


*Jag var inte och såg föreställningen ensam. Jag har inte börjat omtala mig själv i pluralform bara för att jag har läst en bok om kungligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar