lördag 16 februari 2019

De dödas imperium

De dödas imperium
av Mårten Sandén

Jag tycker inte man hör så mycket om de här böckerna, serien om Jannike Faltin. Jag vet inte om det är för att de är runt tio år gamla nu eller om det inte var så många som läste dem då heller. Hoppas det var många som läste dem. De är bra. Och precis vad som helst kan hända i dem, vilket jag uppskattar.

Nu är Jannike arton och på sin arbetsgivares uppmaning har hon fullfört sin militärtjänstgöring. (Jag glömmer alltid vad myndigheten hon jobbat för heter. Byrån för Särskilda Efterforskningar är det väl. En sorts polismyndighet och underrättelsetjänst för övernaturligheter.) Nu är det dags för den andra delen av förberedelserna till det här topphemliga uppdraget. Och detta blir en uppgift som Jannike har mycket blandade känslor inför.

Vi har också mystiska händelser runt Grimetons radiostation, vilket är precis i närheten av där jag bor. Om de närmaste husen inte hade funnits så hade jag kanske rent av sett radiomasterna genom fönstret nu. Jag har inte lagt märke till något mystiskt, men man måste också vara synsk, så ...

Även om "De dödas imperium" är den bok i serien som jag har haft svårast att ta till mig så är det en utmärkt avslutning på en bra serie. Den är definitivt en kandidat för omläsning någon gång. Jag har en känsla av att jag borde ha läst dem lite mer sammanhängande. Råkade ju ta en rätt lång paus (tre år) efter den första delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar