söndag 23 oktober 2016

En smakebit på søndag (Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter)

http://gronneskoger.blogspot.se/2016/10/en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Fortfarande hemma och hostar. Ska det aldrig gå över? Det är visst många som är sjuka nu, med lite olika symtom tror jag, men ofta lika långvarigt. Jobbigt för oss. Men jag får ju läst en del åtminstone. Just nu en novell av Håkan Nesser.
"Jag är rätt säker på att jag har en historia som skulle intressera dig."
Jag plockade upp en tändsticksplån från disken och började läsa adressen till ett nyöppnat biljardkafé ute i Löhr.
"Om jag får berätta den och du efteråt säger att jag tagit upp din tid i onödan, bjuder jag på två drinkar."
"Två stycken", upprepade han. Jag memorerade telefonnumret till biljarden.
"Det handlar om din fru."
"Min fru? Marlene?"
"Har du flera?"
Jag släppte tändsticksplånet. "Vad i helvete har du att berätta om Marlene?"
"En hel del", sa Perowne.
(Håkan Nesser, "Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter", s. 5)

24 kommentarer:

  1. Jeg tenker alltid at jeg skal lese så mye når jeg er syk, men egentlig er det slik at når jeg er syk så er jeg syk og orker ikke lese :-) Jeg har det på samme måte med ferier. Tror jeg skal lese en haug, og så er det mye morsommere å gjøre en hel haug andre ting. Sånn sett er høsten den tiden jeg får lest mest. Ha en riktig fin søndag og krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det avgörande är om man har feber eller inte. När jag har feber har jag ingen koncentration alls, men är jag sjuk på annat sätt går det bra att läsa. Även om det kanske blev mer Sagan om Isfolket än vad jag hade tänkt. ;-)

      Radera
  2. tack för smakebiten! brukar numera inte läsa Nesser, men några noveller hade inte varit fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag har inte läst så mycket Nesser, men vill gärna läsa van Veeterenböckerna. Den här novellen utspelar sig visst i samma påhittade stad.

      Radera
  3. Det är verkligen sjukdomstider nu, man får vara glad så länge man klarar sig. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många som måste vara hemma i flera veckor nu. Jobbigt sjukdom den här säsongen.

      Radera
  4. Håkan Nesser hör till mina favoriter, men jag har läst väldigt få noveller av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst så mycket av honom (än), men jag brukar gillar hans böcker. Det får nog bli mer. :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Borde verkligen läsa mer Nesser. Läste ett par böcker för flera år sedan och av någon konstig anledning så har det inte blivit fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Jag har inte börjat läsa någon av hans längre serier, det kanske är därför det bara har blivit ett par böcker.

      Radera
  6. Tack för smakbiten, den här kände jag inte igen. Har just läst Eugen Kallmans ögon och tyckte den var fantastiskt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska nyutgiven, även om den tydligen har kommit som bilaga till någon tidning tidigare. Jag har bara läst några av Nessers böcker, och inte Eugen Kallmans ögon. Men det är många av hans böcker som låter bra.

      Radera
  7. Den här novellen av Nesser kände jag inte till att den fanns. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Den är ganska nyutgiven. Jag köpte den nu på bokmässan. :)

      Radera
  8. Dags att läsa den nu....
    TAck för den trevliga smakebiten !

    SvaraRadera
  9. Nesser kan skriva, men jag är lite tveksam mot noveller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han har en egen stil. Jag borde läsa fler av hans romaner. :)

      Radera
  10. Den här novellen låter intressant. Har pågående Temaläsning Nesser och det kan ju vara kul är att läsa en novell. Tack för tips och smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Det låter roligt med ett Nessertema.

      Radera