söndag 29 november 2015

Sturemordet

Sturemordet
av Jakob Nilsson
Efter en roman av Stieg Trenter

Jag är inte så värst hemma i Stockholm, fast eftersom min syster bodde i Stockholm ett tag nyligen så har jag åtminstone lite bättre koll än förr. Jag gillar Jakob Nilssons version av Stockholm, även om det bara är någon enstaka gång jag faktiskt känner igen platserna. Fina miljöer från ett antal årtionden sedan. Precis som med "Färjkarlen", som jag läste både i serieform och romanform förra året, blir jag även den här gången sugen på att läsa deckaren som ligger till grund för serieboken.

Harry Friberg besöker som vanligt Sturebadet, gör en del observationer (som han ju ofta gör) och plötsligt kommer ett lik neddråsande genom glastaket. Mannen var alltså död redan innan fallet. Men hur har en död man – mördad! – hamnat på Sturebadets tak?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar