lördag 11 juli 2015

Creepypasta

Creepypasta – Spökhistorier från internet
av Jack Werner

Det var ganska länge sedan jag själv letade efter läskiga historier på internet. Nu menar jag inte läskiga böcker (jag har aldrig slutat leta efter böcker), utan hemsidor om spöken och sånt där. Creepypastan uppstod senare. Saker klipps och klistras i olika nätforum. I vanliga fall kallas det copypasta, men om det är meningen att det ska skrämma, eller åtminstone få läsaren att rysa, så är det en creepypasta.

I den här boken går Werner igenom olika typer av creepypasta och förklarar hur de kan fungera som internets vandringssägner. Att man inte vet vem som har skrivit saker gör dem i det här fallet mer trovärdiga. Om ens kompis skulle berätta att hen har varit med om nåt jätteläskigt – kanske övernaturligt – så har man för mycket fakta för att historien inte ska gå ihop. Men det är ju inte lika osannolikt att "nån på internet" skulle kunna ha råkat ut för det, den behöver inte ens säga att det var en kusins klasskompis som i de klassiska vandingssägnerna.

Många av spökhistorierna återges i sin helhet. Många är riktigt hemska. De kommer snabbare till poängen, och är dessutom inte lika uppenbart fiktiva, än en vanlig skräckroman. Å andra sidan kan jag tänka mig att det finns oerhört många dåliga skräckhistorier på alla möjliga forum, som man måste läsa för att hitta de bra. Men de blir väl inte så ofta kopierade. Mot slutet av boken blev jag dock lite mätt på de här spökhistorierna. De flesta har ju en liknande stil, en första person-forumpoststil, även om de kan vara väldigt olika på andra sätt.

Intressant att läsa om vad det finns för vandringssägner och spökhistorier på ställen som man aldrig besöker. Tydligen känner varenda tolvåring till historien om spöket i Minecraft till exempel. Jag känner inte ens till nån som är tolv.

Jag kommer hela tiden att tänka på Arkiv X när jag läser boken. Visserligen är jag sämst på Arkiv X, men var det inte ofta mordiska monster i skogar och hus som beboddes av monster/mördare som de undersökte? Sånt som folk berättar spökhistorier om. Det var inte bara utomjordingar.

Det finns också en hemsida till boken, som innehåller ännu fler creepypastor, och häromdagen hörde jag på radio att det ska komma en creepypodd. Jag anar att man inte ska lyssna på den samtidigt som man tar en sen kvällspromenad i skogen.

3 kommentarer:

  1. Åh jag älskade det här!! Ska absolut läsa! Folkloristik rent generellt är helt fantastiskt spännande och otroligt roligt att det är en forskningsämne men när det handlar om spöken så kan det ju inte bli bättre :) Tack för tipset!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, missade helt att du hade kommenterat här ... Verkligen läsvärd bok om man gillar sånt. :)

      Radera
  2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    SvaraRadera