söndag 23 maj 2010

Mr Tourette och jag


Mr Tourette och jag
av Pelle Sandstrak

Någon gång i barndomen började Pelle Sandstrak känna ett tvång att göra vissa ljud och rörelser och att utföra allt mer komplicerade ritualer. Det fanns en särskild ritual om han såg ett flygplan, en för att sätta sig på en stol etc. Han försökte dölja det konstiga beteendet, och även om han gjorde en del knäppa saker så var han ju bra på sport och populär bland tjejerna. Föräldrarna oroade sig, men de experter som kontaktades avfärdade det hela.

Men Pelle blev inte bättre, och i den här boken berättar han om hur ritualerna, tvångstankarna och ticsen till slut gjorde det omöjligt för honom att fungera i samhället. Han berättar också om hur turen till slut vände. Hur han som av en slump hörde ett radioinslag som verkade handla om hans egna problem och om hur professorn som varit gäst i programmet tog sig an Pelle och hänvisade honom till folk som kunde hjälpa. Faktiskt en rolig bok, trots att mycket av det han berättar om förstås är väldigt allvarligt. Jag tycker också att han har gjort ett bra jobb med att förklara hur han tänkte, så att man förstår även om man själv inte tänker så. Kanske den bästa av böckerna jag läste under mina BOATS-veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar