söndag 16 maj 2010

Känn pulsen slå


Känn pulsen slå
av Berny Pålsson

Jag läser inte så mycket BOATS (based on a true story, alltså såna där sanna berättelser om sjukdom, övergrepp, misshandel etc.) därför att jag för det mesta tycker att fiktionen överträffar verkligheten. Åtminstone om den ska skrivas. men emellanåt händer det att någon sann historia ändå verkar intressant och jag köper boken. Sen var det ju det här med att läsa dem också ... Så för att få undan lite i SUB:en hade jag ett lästema med bara BOATS. Jag är faktiskt klar med det, men ligger mycket efter med att skriva här i bloggen. Jag rekommenderar egentligen inte att bara läsa BOATS i ett par veckor. Inte för att de nödvändigtvis är så dåliga, men det är ju inte upplyftande direkt ...

"Känn pulsen slå" är uppföljaren till Berny Pålssons första bok, "Vingklippt ängel". Hon kämpar fortfarande med sin psykiska sjukdom och sitt missbruk, ibland går det bätre, sedan får hon ett återfall. Skillnaden i den här boken är hennes nye sambo Jonas, som stöttar henne och får henne att må bättre. Det är inte riktigt lika mycket glitter och rosa i den här som den första boken tror jag, även om hennes och hennes vänners kläder, hår etc. fortfarande behandlas ingående. En liten koll på nätet visar att många stör sig otroligt mycket på Berny Pålsson, men jag vet inte, det är väl inte personligheten man ska recensera. Jag tycker att båda böckerna är läsvärda.

En något obehaglig skillnad från många andra böcker av den här typen är att författaren fortfarande är mitt uppe i det liv hon skildrar. Annars är det ju ofta något som hände i ungdomen, eller åtminstone för länge sedan, och som författaren vill berätta om nu när hans eller hennes liv har ordnat upp sig. Trots en hoppfull ton i slutet av den här boken så verkar hon vara tillbaka i missbruket nu. Och den där Jonas var visst inte riktigt som han beskrivs i boken heller ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar