söndag 31 augusti 2003

Lilla ångestboken


Ny bok av Linda Skugge! Då måste man (jag) ju ha den, även om det är en samling goda råd, förmaningar och framför allt uppmuntran till tonårstjejer. (Jag tillhör inte målgruppen längre. Är 24.) Jag tror att det här kanske är något i stil med Kerstin Thorvalls "Boken till dig", fast 40 år nyare. Jag har inte läst "Boken till dig" så jag kan ju inte veta säkert förstås. "Lilla ångestboken" innehåller i alla fall råd i stil med att man ska ha många olika kompisar (inte bli beroende av ett par stycken så att de kan trycka ner en utan att man vågar protestera), uppmaningar om att hjälpa till hemma och inte vara så taskig mot sina föräldrar, och framför allt att de hemska ungdomsåren kommer att ta slut och när man är vuxen blir allting bättre. Hela tiden utgår hon ifrån sina egna minnen och erfarenheter.

Vad hade jag tyckt om den här boken för tio år sedan? Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag känner igen mig i en del saker. Jag fick också sämre betyg för att jag inte var tillräckligt aktiv muntligt i skolan, och jag skulle inte heller ha blivit överlycklig över att behöva tillbringa en vecka tillsammans med min klass (Gymnasieklassen kanske, absolut inte högstadieklassen. Så var jag också en av de första att dra mig ur klassresan som inte blev av i nian.). Men eftersom jag aldrig har brytt mig om att festa eller vara kompis med "rätt" personer och så, så är det lika mycket som jag inte kan relatera särskilt mycket till. Fast jag var nog inte riktigt normal (hehe).

Det här är ändå en läsvärd bok som ger en en del att tänka på. Antingen "Det var precis så här" eller "Är det så här?" eller "Det är ju för jävligt att det ska vara så här" eller "Hmm, visst är hennes recept på pannkakor annorlunda än det jag brukar använda?". Även om jag inte alltid håller med Linda Skugge så är hon alltid intressant att läsa.

----------

Och, tro det eller ej, men nu har jag kommit i kapp med "recensionerna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar