fredag 29 augusti 2003

Bara sedan solen sjunkit


Läste om den i Sivs bokdagbok och köpte den veckan efter. Den handlar om en man som blir förälskad i ett troll. Ni vet, sånt där som händer hela tiden. :)

I den här boken är troll en helt vanlig djurart, fast sällsynta och såpass skygga att man inte har kunnat forska så mycket om deras liv. Men på sista tiden har det ovanligt många troll setts i närheten att bebyggda områden, något som är mycket ovanligt. En dag skrämmer fotografen Mikael iväg några ungar som håller på att plåga ett djur. Djuret är en trollunge, och Mikael blir helt betagen av honom. Han tar med sig trollet hem till sin lägenhet och behåller honom där. Han döper honom till Pessi och lär honom att uppföra sig i möblerade rum (eh, nästan i alla fall), köper små djur som Pessi kan äta och tar hand om honom på alla sätt. Men hur lyckat är det egentligen att i hemlighet (och olagligt) ha ett mycket intelligent, farligt rovdjur hemma? Inte särskilt, ska det visa sig.

Jag började läsa den här en morgon och när jag skulle till jobbet var jag nästan klar. Medan jag jobbade längtande jag efter att få åka hem och läsa de sista sidorna i boken. Idén med troll som en verklig djurart är ju jättebra, och Johanna Sinisalo har dessutom lyckats genomföra den. Hon citerar gamla sagor om troll (t. ex. Selma Lagerlöfs "Bortbytingen", och lyckas få ihop det så att det verkar som om sagorna faktiskt handlade om den här (då ännu inte erkända) djurarten. Tufft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar