torsdag 17 augusti 2006

Chobits 5-8



Chobits 5-8
av CLAMP

Det här är den andra hälften av mangan Chobits (läs om de fyra första pocketarna här), och nu blev det mycket som var nytt för mig. Jag hade ju läst mer än hälften tidigare i Manga Mania. Hur ska det gå för Hideki och hans persocom (människoliknande dator) Chi? Och för alla de andra personerna i serien, som även de har liv som har påverkats starkt av persocoms. För även om en persocom bara är en maskin med programvara sokm bestämmer dess agerande så är det svårt att förhålla sig neutral till något som ser precis ut som en människa. Och hur mycket kan en persocom känna? Kan programmerade känslor jämföras med mänskliga?

Faktiskt riktigt intressant att läsa. Jag tycker att Chobits är en väldigt bra manga. Speciellt så här i samlad form, när kan man följa seriens tema ordentligt. Det var svårare att se sammahanget, de olika känslor som människor har för sina persocoms, i följetongsform. Läs Chobits! Den håller på att ges ut på svenska nu, jag tror att del fem är den senaste hittills.

Nu ska min syster få tillbaka sina böcker. :) Hon efterlyste dem för ett par veckor sedan. Jag hade visst haft dem så länge att hon hade glömt bort att det var jag som hade lånat dem. *visslar oskyldigt*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar