torsdag 25 maj 2006

Under the Duvet


Under the Duvet
av Marian Keyes

Det här är inte en roman, utan en samling texter varav de flesta tidigare varit publicerade i olika tidningar. Det är mest kåserier. En eller annan text är väl tänkt att vara ett reportage (t.ex. när Marian Keyes och hennes man skickas ut för att testa nån sorts new ageig danskurs), men blir ganska kåseriaktig ändå. Det finns även nån text om hur hon utvecklade alkoholism och till slut lyckades sluta dricka, och den är faktiskt en smula allvarligare.

"Under the Duvet" är en rolig bok, men jag skulle inte kunna läsa den från början till slut. Kåserier funkar bäst i små/lagom doser. Boken är uppdelad i tematiska kapitel med en 5-10 texter i varje, och ett sånt i taget funkar bra. Jag tror att jag ska satsa på att läsa fler av Marian Keyes romaner. Hittills har jag bara läst de tre romanerna om systrarna Walsh. (Jag har hört att det ska komma en fjärde!) En kul grej med "Under the Duvet" var att nu kunde man äntligen lista ut hur mycket av systrarna Walshs öden som var inspirerade av Marian Keyes eget liv. :-D (Även om man så klart måste ta hänsyn till att när hon skriver om sig själv så lär hon ju överdriva. Det är ju kåserier liksom. Men sånt där som att hon har bott i London länge och varit servitris ett tag, precis som Claire Walsh, är ju kul.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar