måndag 28 mars 2005

Sailor V del 1


Sailor V del 1
av Naoko Takeuchi

Jag har tidigare skrivit om "Sailor Moon SuperS" och "Sailor Moon StarS" av samma författare. Jag har inte riktigt förstått om "Sailor V" skrevs samtidigt som "Sailor Moon" eller tidigare. Den utspelar sig tidigare i alla fall. Minako Aino är den första som får reda på att hon är en sailorhjältinna - Sailor V. V står för Venus och senare, när hon har blivit en i gänget i "Sailor Moon", kallas hon för Sailor Venus och har en lite annorlunda uniform.

Jag har läst "Sailor Moon" och hade ganska svårt att hänga med i handlingen. "Sailor V" känns mer lättläst. I vilket fall som helst kan det inte bli så invecklat, för det här är bara tre pocketar totalt medan "Sailor Moon" består av arton delar. Annars är de båda serierna väldigt lika. Minako och Usagi (Sailor Moon) har liknande personligheter och träffar varsin talande katt (Artemis respektive Luna, som för övrigt samarbetar får man veta senare) som tvingar dem att bli superhjältinnor och bekämpa onda demoner.

"Sailor V" finns förresten inte översatt till engelska (vilket "Sailor Moon" gör) och absolut inte på svenska. Jag läste dem på tyska. De finns säkert på en del andra språk också. Japanska inte minst. De är slut från det tyska förlaget så om man vill läsa dem på det språket måste man köpa dem begagnade. Men min Sailor Moon-frälsta syster var ju tvungen att ha dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar