måndag 4 maj 2009

Lagom finns bara i Sverige och andra myter om språk


Lagom finns bara i Sverige och andra myter om språk
av Mikael Parkvall

Det här var en bok som jag tyckte var mycket rolig och intressant. Det har inte minst E, som jag delar kontor med, fått höra. (Tur att vi har känt varandra i tjugo år, annars hade jag säkert verkat konstig. Å andra sidan hade jag väl inte pladdrat lika mycket om boken med någon annan heller.)

Mikael Parkvall är lingvist och vill gärna ta död på en del språkmyter som tydligen brukar dyka upp i alla möjliga sammanhang. En del har man ju hört, t.ex. att eskimåer skulle ha så absurt många ord för snö. Det förklaras varför man inte alls kan påstå det. Eller att svenska skulle vara ett litet språk. Enligt boken är det snarare ganska stort. Man kan inte heller säga att ordet "lagom" skulle vara unikt för just svenskan. Sånt här besserwissrande är kul, tycker jag, åtminstone om det levereras på ett bra sätt. Och i den här boken är det inte så högtidligt, samtidigt som man förstår att det ligger mycket kunskap bakom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar