torsdag 7 maj 2009

Året jag föddes som litteraturår - 1978

Genom Camilla med Läsdagboken hittade jag en kul utmaning. Bokmania uppmanar alla att skriva om vad som hände i litteraturvärlden samma år som man själv föddes.

Jag är född 1978, och då hände det här:

Det kom ut en del böcker, bl.a. "Babels hus" av PC Jersild, "Grisfesten" av Leif GW Persson, "Pestens tid" av Stephen King, "Garp och hans värld" av John Irving och "Tordyveln flyger i skymningen" av Maria Gripe. Det hade varit intressant att se en topplista över vilka böcker som sålde bäst. Det kanske inte alls var samma som de här, som folk fortfarande kommer ihåg. Gemensamt för de här som jag har valt ut (de jag känner till bäst i listorna jag hittade) är att de var verksamma i många år efter detta, de flesta håller ju fortfarande på.

Jag hade tänkt härma En bok om dagen och skriva vilka Lottaböcker som kom ut det här året, men det visade sig att 1978 var det enda året under hela 70-talet som det inte kom någon ny Lottabok.


Nobelpriset i litteratur tilldelades Isaac Bashevis Singer. Jag har aldrig läst honom, men jag känner absolut till honom och har tänkt läsa något av honom.

Astrid Lindgren-priset, som har delats ut betydligt mycket längre än jag trodde, gick till Gunnel Linde. Henne har jag naturligtvis läst!

Nordiska rådets litteraturpris gick till norske Kjartan Fløgstad för hans bok "Dalen Portland". Nominerade från Sverige var Elsa Graves "Slutförbannelser" (vem?) och Sara Lidmans "Din tjänare hör". Den senare funderade vi på att läsa i bokcirkeln den här månaden, så den har i alla fall överlevt.

Katherine Patersons "Bron till Terabithia" belönades med Newbery Medal och det tyska barnbokspriset Buxtehuder Bulle gick till "Stjärna utan himmel" av Leonie Ossowski. Jag har faktiskt läst båda böckerna.


Harry Martinson tog sitt liv i februari 1978. Han efterträddes i Svenska Akademien av Kerstin Ekman.

Det var dåligt med födda författare. Kan det vara så att de som är födda 1978 inte har debuterat än? Eller att de åtminstone inte har hunnit bli särskilt kända än. Man är 30-31 år nu, och det räknas väl som ganska ungt för en författare. Men det finns i alla fall en, nämligen Jonas Hassen Khemiri. Och det är ju inte så illa.

Även serieskaparna Liv Strömquist och Li Österberg är födda 1978.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar