fredag 15 augusti 2003

Exil


"Exil" är den andra delen i Denise Minas deckartrilogi om Maureen O'Donnell. Den första boken heter "Död i Garnethill" och den tredje "Den sista utvägen". De har väldigt fina omslag tycker jag. Speciellt pocketarna. De inbundna ser visserligen likadana ut, men jag tror att det var ett annat teckensnitt på titeln eller nåt. Jag stod i alla fall och tittade på båda versionerna av "Död i Garnethill" och bestämde mig för att jag gillade pocketen bäst. Hade i och för sig ändå inte tänkt köpa den inbunden. Det är ju viss skillnad i pris...

Jag har läst väldigt många goda omdömen om de här böckerna så jag hade höga förväntningar på dem som bara nästan blev infriade. Svårt att säga vad det är för fel på dem som gjorde att det bara blev "nästan", men jag blir ofta besviken på böcker som alla hyllar. ("White Teeth" t. ex. Är jag den enda som tyckte att den bara var sådär?) Men i det här fallet var "nästan" tillräckligt, och jag tycker om böckerna i alla fall.

Maureen O'Donnell har varit intagen på mentalsjukhus och lider av depression. Hennes pappa förgrep sig på henne när hon var liten och lämnade sedan familjen. Den ende av familjemedlemmarna som tror på Maureen är hennes bror Liam. Systrarna och den alkoholiserade modern tror att hon ljuger, så hennes förhållande till dem är inte direkt jättebra. I "Död i Garnethill" hittar Maureen sin pojkvän mördad i vardagsrummet och hon och Liam blir misstänkta. P.g.a. vissa omständigheter tvingas Maureen göra sina egna efterforskningar om mordet, men det är inte populärt hos polisen att någon tar lagen i egna händer. Speciellt en polis är övertygad om att Maureen döljer något och i "Exil" har hon problem med att polisen kommer och frågar henne om saker som hon inte vill berätta för dem. Dessutom är hennes pappa tillbaka i Glasgow (där hon bor) och hennes bästa kompis Leslie har blivit kär och har inte tid med henne. Maureen vantrivs på sitt kontorsjobb på kvinnojouren (där även Leslie jobbar), men vill inte säga upp sig ifall Leslie skulle bli arg. Saker och ting är med andra ord inte så bra i Maureens liv. Hon har i alla fall en pojkvän, Vik, men hon har inte berättat allt om sin bakgrund för honom, och han förstår inte alls varför hon är så ledsen ibland.

När en kvinna hastigt lämnar kvinnojouren och senare hittas mördad i London ber Leslie av någon anledning Maureen forska lite i fallet, och Maureen har inte direkt något emot att lämna Glasgow för att åka till London ett tag. Och så är hon indragen i ytterligare ett mordfall.

Jag gillar Maureen. Ibland är hon smart och ibland dricker hon sig slemfull när hon ska ställa diskreta frågor om ett mordfall med kopplingar till den undre världen (inte fullt så smart), ibland är hon schysst och ibland orkar hon inte bry sig om någon annan. Jag vill att det ska gå bra för henne, men jag antar att det inte är särskilt troligt att hennes förflutna kommer suddas ut. Det ska bli spännande att se hur det går för henne i "Den sista utvägen". Jag tror att hon kommer konfrontera sin pappa på något sätt, men jag har ingen aning om hur eller vad som kommer att hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar