onsdag 6 februari 2008

Bone: Out from Boneville


Bone: Out from Boneville
av Jeff Smith

Bone är en serie som Kristin har tjatat på mig om att läsa ett bra tag, och häromveckan dök del ett upp i posten. Hehe. Så nu har jag påbörjat läsningen av serien.

Bone kom först som serietidningar med oregelbundning utgivning, och dessa samlades till ett antal seriealbum, som även har översatts till svenska. När serien avslutades för ett par år sedan kom det även ut ett tjockt album med den kompletta serien. Det senaste är att de ges ut i färg. Från början var de svartvita. Det spelar nog ingen roll om man väljer färg eller svartvitt, men jag skulle ju vilja hålla mig till samma, så det kanske är bäst att jag köper resten av serien i bokhandlar i stället för på internet. Jag vill ju vara säker på att jag inte får fel. :) Min är i färg förresten. Alla albumen har inte färglagts än, men de verkar vara på gång.

De små varelserna som Bone handlar om tillhör arten "Bone" och det är dessutom deras efternamn. När historien tar sin början har Phoney Bone just blivit bortdriven från hemstaden Boneville (igen, tydligen) efter en del mindre ärliga affärer. Phoney är rik, girig och otrevlig. hans följeslagare är hans båda kusiner Fone Bone (seriens huvudperson) och Smiley Bone (glad och dum). Under flykten kommer de ifrån varandra och Fone Bone tillbringar vintern på en trevlig plats, där han får ett par djurvänner och träffar en vacker flicka. Mindre bra är de råttliknande monstren som verkar vara ute efter honom, och förstås att han inte vet vad som har hänt med kusinerna. Inför kommande böcker verkar det byggas upp till ett fantasyäventyr.

Jag vet inte vilken ålder serien är tänkt för egentligen, men den funkar nog för de flesta. Den är söt och rolig, och det är en del action. Jag kan tänka mig att det blir ännu mer äventyr framöver. Vad vill de där råttmonstren egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar