fredag 4 augusti 2006

Expert på att rodna


Expert på att rodna
av Katarina von Bredow

Ännu en bok från bokklubben som min syster på 15 år är med i. Hon får en hel del böcker som jag vill läsa i den. Ungdomsböcker förstås, men det har väl aldrig hindrat mig. :) Jag hade länge tänkt läsa nåt av Katarina von Bredow, men det hade aldirg blivit av. Men jag tror nog att jag ska läsa fler nu.

Experten på att rodna heter Natalie och är 14 år. Hon har alltid levt med bara sin mamma Lucia (yngst och snyggast på alla föräldramöten). Pappan dog mycket ung, Natalie var inte född. Men nu ska det bli ändring på allt. Lucia har träffat en man, Bo, och nu har hon och Natalie köpt in sig i hans gård och ska flytta dit, långt ut på landet. Natalie måste börja i en ny skola, och kommer inte kunna träffa sin bästis Maja varje dag längre. De bra sakerna är att hon ska få ett nytt rum att inreda precis som hon vill (orange! illblått! självlysande!) och så förstås att Bos son Jerker är väldigt snygg.

Det blir en sorts kulturkrock när Lucia och natalie kommer inflyttande på gården. Lucia gillar inte att huset är färdigmöblerat, så att hennes saker inte har nån plats, och hennes lite bohemiska sätt passar inte så bra ihop med Bos regler och var sak på sin plats.

Men när Natalie väl har lyckats komma in i sitt mya liv trivs hon bra. Den första personen hon pratade med i skolan visade sig vara klassens värsta mobboffer (och väldigt jobbig), men hon lyckas snart rätta upp det dåliga första intrycket. Att hon känner Jerker är ett stort plus (ett år äldre och snygg) och dessutom väljer klassens tuffaste tjej Natalie som sin kompis. Att Bo sätter Natalie i arbete i stallet funkar bra efter ett tag, speciellt som en av islandshästarna ska räknas som hennes. Och så börjar det hända saker mellan Natalie och Jerker... Men det finns mycket som kan trassla till sig.

Det är många problem av olika slag som Natalie får. Det känns kanske lite som om författaren har försökt få med alla möjliga svårigheter som fjortonåringar kan tänkas ha. Men det är inte så att det förstör boken på något sätt. Det är ju faktiskt inte helt otroligt att det är jobbigt med ny skola och nya familjemedlemmar. Ett och annat kanske är lite förutsägbart också, men det tänkte jag inte så mycket på medan jag läste. Jag sträckläste boken en söndag och tyckte om den. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar