onsdag 28 september 2005

När ryssarna kom: Clara Sophia Lindhes dagbok 1719


När ryssarna kom: Clara Sophia Lindhes dagbok 1719
av Börje Isakson

Konceptet bakom den här boken och några andra som ingår i samma serie är (antar jag) att be olika författare skriva en historisk roman i form av en fjortonårings dagbok. Det kan inte vara en slump att alla "dagboksskribenterna" är lika gamla. Eftersom jag är nån sorts bokserieknarkare så lånade jag alla jag kunde hitta på biblioteket. Tror det är alla, om det inte finns några nyare som jag inte känner till. Nu läser jag dem i tidsordning (inte i utgivningsordning). Och då blir det Clara Sophia Lindhe som jag läser om allra först.

Clara är en fjortonårig (okej, det kanske var ganska självklart) borgarflicka från Stockholm. Hon har ett par problem. Hon gillar inte att studera för sin och systern Irenes informator. Flickornas pappa tycker att en lämplig lösning på familjens finansiella problem är att Irene gifter sig med en rik gammal köpman. Irene tycker inte alls att det är en bra idé. Hon är kär i en löjtnant. Ja, och så är det ryssarna som kanske kommer anfalla Sverige. Och eftersom Claras familj just så är ute på sitt sommarställe i skärgården så är de särskilt utsatta. Inte kan de ta sig därifrån heller, för alla båtar behövs till annat i händelse av krig.

Helt okej läsning, men det är inte mer än en högst ordinär historisk ungdomsroman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar