onsdag 8 juni 2005

Damernas detektivbyrå


Damernas detektivbyrå
av Alexander McCall Smith

Nu har jag också läst den här, precis som alla andra. Jag tyckte den var rätt bra. Lite annorlunda än jag hade trott, utan att jag riktigt kan förklara vad jag egentligen hade förväntat mig (nåt mer deckaraktigt kanske?). Kanske inte riktigt ett mästerverk egentligen, men lätt att bli förtjust i.

Mma Ramotswe (Mma betyder typ "fru", jag funderade på om det var en förkortning men det verkar faktiskt vara hela ordet, eller?) ärver sin fars boskap. Hon är hans enda barn och han har tänkt att hon ska sälja boskapen efter hans död och köpa sig en butik och på så sätt ha en tryggad framtid. Han hade väl inte tänkt sig att dottern skulle gå och starta en detektivbyrå, den första i Botswana. Hon är intelligent och lyckas ofta lösa fallen hon får på ganska okonventionella sätt.

"Damernas detektivbyrå" är en trevlig och humoristisk berättelse, och miljön är rätt annorlunda. Boken är egentligen inte så värst deckaraktig. Mysterierna är för det mesta inte så väldigt kniviga utan det som är intressant är miljön. Och Mma Ramotswe är cool. :)

Det finns ytterligare en bok om henne på svenska, "Giraffens tårar" (inte i pocket ännu), och på engelska finns det nog sammanlagt en fem-sex stycken. Jag kommer fortsätta läsa serien, men jag väntar tills de kommer i pocket på svenska. Det är ju inte som om jag inte har nåt att läsa medan jag väntar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar