tisdag 21 juni 2005

Bamseböcker



Bamse och sjörövarna
Bamse och lejonet
av Rune Andréasson

Marikas bokdagbok - din guide till den mer avancerade litteraturen. :-D

Jag lånade en hel hög bilderböcker sist jag var hemma hos mina föräldrar. De flesta visar sig, inte helt överraskande, ha varit bättre när jag var liten. (Inte "Dr Dogg", den köptes när min syster var liten och jag gick på gymnasiet.) Bamse är bättre i serieform än som här i bilderboksform, men det är ju hög nostalgifaktor på de här böckerna. De är tydligt vällästa, alla sidor finns inte kvar. Den ena hade dessutom använts till att pressa löv, så den hade fläckar inuti.

"Bamse och sjörövarna" finns väl som film också? Sån där där alla figurerna utför samma rörelse väldigt många gånger. :) Bamse och Lille Skutt hittar en skattkarta på Farmors vind och tillsammans med Skalman ger de sig av för att leta upp skatten. Men Vargen får nys om deras planer och han och sjörövarna försöker stjäla skatten. I "Bamse och lejonet" har en lejonunge rymt från en cirkus. Lejonet upphittas i Lille Skutts garderob och Bamse, Lille Skutt och Skalman åker till Afrika för att lämna tillbaka lejonet till dess föräldrar. Nostalgi nostalgi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar